
Про стратегічне планування комунікації системи безоплатної правової допомоги, комунікативні цілі та взаємодію з різними зацікавленими сторонами, формування повідомлень для них, «об’єднання комунікацій» у системі – говорили фахівці з комунікації та інтегратори під час дводенного тренінгу у столиці.
25 та 26 жовтня 2016 року за підтримки проекту “Доступна та якісна правова допомога в Україні” у Києві пройшов тренінг для фахівців з комунікації регіональних центрів з наданняБВПД. Участь у тренінгу також взяли інтегратори кількох місцевих центрів з наданняБВПД, а також фахівці Координаційного центру з надання правової допомоги. Тренінг проводили керівник групи експертів проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» Іванна Ібрагімова, експерти проекту – Олександра Целіщева та Тетяна Трощинська. Учасником тренінгу також був Мішель Амар – радник з питань комунікації Проекту, який має багатий досвід підтримки та забезпечення стратегічної комунікації, в тому числі з найбільш складних та дискусійних для Канади питань.
Тренінг був покликаний сприяти підтримці командної роботи фахівців з питань комунікації, а також посиленню стратегічної комунікації системи безоплатної правової допомоги відповідно до бачення її розвитку, місії та цінностей системи.
Як і під час першого тренінгу, особлива увага приділялася важливості налагодженню взаємодії зацікавлених сторін як всередині системи, так і з іншими партнерами, яка є можливою саме завдяки усвідомленню спільності цінностей та єдиної мети. «Ми невипадково вирішили організувати наш другий комунікаційний тренінг разом із інтеграторами. На нашу думку, хоча ролі комунікаторів та інтеграторів можуть відрізнятися, вони є взаємодоповнюючими, тому співпраця та координація діяльності між усіма центрами є вкрай важливою», – зазначила начальник управління комунікацій та забезпечення доступу до публічної інформації Надія Кизицька.
Під час тренінгу обговорювалися ключові елементи стратегічного планування комунікації, зокрема, цілі комунікації, які завжди відповідають цілям організації, ключові повідомлення, аналіз зацікавлених сторін, моніторинг та оцінювання успішності комунікації.
За словами Мішеля Амара, комунікативний план може бути простим і стислим, що завжди є привабливим в умовах браку часу, або ж більш комплексним і детальним, що дозволяє ґрунтовніше підготуватися до комунікації. Такий план міг би включати аналіз контексту та публічного середовища, опис стратегічних міркувань та цілей, аналіз цільових аудиторій та їх очікуваних реакцій, формулювання підходів та повідомлень, визначення заходів, механізмів та продуктів діяльності. Важливими складовими плану могли би бути опис координації з партнерами, наступних заходів, визначення показників для моніторингу та оцінювання, при чому, з максимальним використанням кількісних та якісних показників, а також розрахунок бюджету, потрібного для реалізації стратегічного плану. Можна обирати, який варіант є більш прийнятним у тій чи іншій ситуації, але у будь-якому разі, якщо прагнути успіху, то не можна обійтися без власне планування комунікації.
Він порадив фахівцям-комунікаційникам пам’ятати про важливість комунікувати те, що цікаво та знаходить відгук у цільових аудиторій, шукаючи особливий для кожної із них спосіб подачі інформації. Разом з тим, на його погляд, немає одного універсального підходу до комунікації, і не варто надміру зарегульовувати цей процес. На думку канадського експерта, однією з ключових цілей має бути прагнення. Тож, важливим є вміння чути людей та прагнення шукати відповіді на їх запитання. Змінити стереотипи може саме чуйність працівників, бажання реагувати на потреби людей, особисті зустрічі на місцях тощо. «Двері не повинні бути закритими», – зазначив він.
Упродовж двох днів тренінгу обговорення відбувалися у різних форматах, як на пленарних засіданнях, так і в малих групах, що дозволяло усім учасникам активно брати участь у пошуку та розгляді різних ідей, враховувати різні точки зору, обмінюватися досвідом. Фахівці з комунікації та інтегратори спільно обговорювали напрацьовані результати груп, зокрема щодо взаємодії з клієнтами системи, громадськими організаціями, активістами у громадах, органами місцевого самоврядування, правозахисниками та адвокатами, засобами масової інформації.
Наприкінці заходу учасники пропонували різні варіанти повідомлень про систему безоплатної допомоги, багато з яких вже використовуються в їх громадах.
Цей захід є другим у серії тренінгів, які спрямовані на посилення комунікаційного напряму роботи, а також розвитку стратегічного планування в системі безоплатної правової допомоги. Нагадаємо, що перший тренінг фахівців з комунікації системи БПД пройшов 30 червня та 1 липня 2016 року у Києві.