
Представники команди системи БПД України продовжують робочий візит до Нідерландів, де вивчають досвід європейських колег у наданні правових послуг громадянам та організацію цих послуг через мережу бюро правової допомоги на місцевому рівні. Сьогодні, 26 січня, наші колеги відвідали одне із 30-ти бюро правової допомоги, які функціонують у цій країні.
А саме, українська делегація більш детально ознайомилася із роботою Бюро правової допомоги у місті Утрехт, яку презентував Ян Пітер Веркеніс, радник з питань зв’язків з громадськістю та комунікацій.
Отже, Бюро правової допомоги у м. Утрехт – одне із 30-и, які функціонують в містах Нідерландів. Такі бюро фінансуються Радою з питань правової допомоги та мають спільний веб-сайт та кол-центр.
Усі бюро рівномірно розподілені територією Нідерландів так, аби кожен громадянин міг дістатися до них громадським транспортом якнайбільше протягом приблизно години. Всі 30 бюро мають однаковий добре впізнаваний вигляд. Їхні приміщення сплановано так, щоб створити у відвідувачів почуття привітності. Насправді бюро більше схоже на магазин, аніж на офіс: відкритий простір, місця для очікування, декілька робочих столів. Кол-центр та кімнати для приватних консультацій знаходяться в задній частині, також тут є полиці з брошурами, що містять різноманітну правову інформацію. У кожному бюро працюють юридичні радники, хоча деякі бюро, зокрема, у великих містах, мають більший штат. Оскільки послуги нинішніх бюро не включають правової допомоги значних обсягів або представництва в суді, в бюро також можуть працювати недипломовані юридичні спеціалісти (параюристи), і кілька років тому в освітній системі Нідерландів з’явилися курси, де студентів-правників готують для такої роботи.
Юридичні радники надають правову допомогу телефоном (у кол-центрі), відповідають на запити поштою та е-поштою, а також у приміщенні бюро, які мають окремі кімнати для розширених консультацій клієнтів (тих, які тривають понад 15 хвилин).
Кол-центр бюро є віртуальним, що дозволяє рівномірно розподіляти навантаження між усіма 30 бюро. У розпорядженні працівників сучасне комп’ютерне обладнання, спеціально розроблене для потреб бюро, щоб відповідати на питання клієнтів. У 2015 р. в результаті обговорення стратегії розвитку було прийнято рішення приділити більше уваги наданню правової допомоги телефоном, що спрощує клієнтам доступ до первинної допомоги.
Таким чином, бюро надає первинну правову допомогу – відвідувачам пропонується інформація правового, нормативного та процесуального характеру, клієнтам дають поради та направляють їх до адвокатів або медіаторів, які мають укладені контракти з Радою правової допомоги Нідерландів, чи до відповідної установи, до компетенції якої належить порушене клієнтом питання. Консультації для відвідувачів бюро надаються безкоштовно. Хоча будь-який мешканець Нідерландів може звернутися до бюро, допомога спрямована на осіб з обмеженими матеріальними можливостями, тобто на тих, хто має низький рівень доходів. Громадяни можуть звертатися до бюро з різними юридичними проблемами в царині цивільного, адміністративного, кримінального чи імміграційного права.
Відмінністю від української системи БПД є те, що, за умови направлення особи до адвоката, перевірку належності особи до категорії малозабезпеченої, та такої, що відповідно має право на правову допомогу, здійснює власне адвокат.
Порушене клієнтом питання часто вирішується без залучення адвоката шляхом надання працівниками бюро кваліфікованої юридичної консультації або через застосування медіації – укладанням угоди з протилежною стороною (так звана “дорога згоди”).
Як розповіли нашим колегам, з 2011 року було впроваджено соціальне дослідження з метою вивчення особливостей роботи існуючої моделі надання правової допомоги. На запитання дослідження “Де отримати правову допомогу?” 54% опитуваних людей згадали про існування бюро.
Згідно статистики, як дізналися наші колеги, 53,9% клієнтів бюро – це жінки; 60,5% клієнтів – молодші 45 років; 18% усіх клієнтів звертаються з питаннями, що стосуються розлучення, 26,3% усіх клієнтів – самотні люди.
Нагадаємо, команда української системи БПД із кількаденним візитом відбула до Нідерландів, де вивчає місцевий досвід надання правової допомоги населенню, зокрема, використання інноваційних методів та технологій у забезпеченні доступу до правової допомоги, організацію роботи Бюро правової допомоги на місцевому рівні, та забезпечення якості правової допомоги на всіх рівнях.
Досвід нідерландських колег стане корисним в питаннях розвитку системи БПД в Україні у зв’язку з реформування територіальних органів юстиції та утворення у зв’язку із цим більше 400 бюро безоплатної правової допомоги по всій Україні.
Візит української делегації організовано за підтримки проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні», який впроваджується Канадським бюро міжнародної освіти за підтримки Уряду Канади, та Міжнародного фонду «Відродження».
У складі української делегації – представники системи безоплатної правової допомоги в Україні та партнери: від Координаційного центру з надання правової допомоги – заступник директора Віталій Баєв, начальник відділу забезпечення доступу до правової допомоги Олена Сінчук, начальник відділу правового аналізу і нормопроектування Ганна Мередова, начальник відділу організаційного забезпечення діяльності/регіональний координатор проекту «Доступна та якісна правова допомога» Аліна Гладка; менеджер проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» в Україні Оксана Кікоть та менеджер Програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження» Василина Яворська, а також представники регіональних і місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги – Павло Наливайко (Запоріжжя), Станіслав Скіць (Черкаси), Ірина Довганюк (Чернівці), Віталій Сольський (Тернопіль), Мар`яна Марчук та Володимир Гошовський (Львівщина), Максим Паляниця (Полтавщина), Андрій Ільїн (м.Київ).