
Проект “Доступна та якісна правова допомога в Україні” продовжує системно підтримувати розвиток спроможності щодо стратегічного планування у системі безоплатної правової допомоги. 2 – 4 грудня 2018 року за фінансової підтримки проекту було проведено стратегічну сесію керівників регіональних та місцевих центрів з надання БВПД та команди Координаційного центру з надання правової допомоги. Цьогорічний захід – вже четверта річна зустріч такого формату, яка проходить за сприяння Проекту, що збирає понад 120 керівників центрів БВПД, та на якій обговорюються підсумки та плани діяльності з метою покращення доступності та якості правової безоплатної допомоги людям в Україні.
Як наголосила у свої вітальній промові менеджерка Проекту Оксана Кікоть, такі щорічні зустрічі також покликані сприяти обміну досвідом, найкращими практиками, навчанню та мають на меті створити майданчик для дискусій та спільного обговорення важливих для подальшого розвитку системи БПД питань, й надати можливість учасникам зустрічі зробити свій внесок у планування роботи системи БПД у коротко- та середньостроковій перспективі.
Початок сесії був присвячений аналізу динаміки змін у порівнянні з попередніми планами щодо збереження досягнень та удосконалення діяльності. Директори презентували своє бачення поступу в різних регіонах країни. Основна увага першого дня роботи була приділена напрацюванню пропозицій до регіонального плану надання БПД у 2019 році на основі Паспорту розвитку системи БПД, який був доопрацьований за підтримки Проекту і затверджений Міністерством юстиції, та визначенню відповідних показників/індикаторів результативності. Учасники зустрічі працювали у групах, обговорюючи ієрархію цілей і завдань та очікувані результати діяльності в контексті правопросвітництва, забезпечення доступу та якості БПД, розвитку кращих можливостей людей для реалізації своїх прав у територіальних громадах, а також шляхів сприяння незалежності, клієнтоорієнтованості, інноваційності та ефективності системи БПД. Ця робота буде продовжена і в подальшому для розвитку управління з орієнтацією на результат.
Під час другого та третього дня спільної роботи учасники обговорювали шляхи підвищення ефективності діяльності системи, запропоновані у презентації директора Координаційного центра з надання правової допомоги, Олексія Бонюка, який представив бачення викликів та ризиків для розвитку системи БПД з урахуванням результатів функціонального аналізу, в тому числі, з урахуванням різного навантаження на точки доступу та потреби скорочення витрат на адміністративні функції. Директори аналізували сильні та слабкі сторони різних варіантів дій, можливості удосконалення взаємодії шляхом зміни моделі в регіоні, передачі деяких адміністративних функцій з місцевого на регіональний рівень, ліквідації чи реорганізації місцевих центрів, злиття регіональних центрів та удосконалення територіальної мережі та переформатування точок доступу, а також удосконалення бізнес-процесів та змін в організаційній структурі центрів. Учасники також проговорювали критерії для оцінювання розміщення точок доступу з урахуванням потреб клієнтів, а також «дорожні карти» – варіанти можливих подальших дій. Учасники працювали в 12 малих групах, напрацьовували спільні презентації в шести об’єднаних групах та представляли свої напрацювання на пленарних сесіях. Обговорення в групах фасилітували працівники 5-ти правових клубів PRAVOKATOR. Нагадаємо, що для цих працівників у вересні Проект провів відповідне навчання щодо фасилітації та ведення перемовин.
Крім того, до учасників зустрічі звернулася заступниця Міністра юстиції України Іванна Смачило, яка запевнила у партнерській підтримці Міністерством юстиції подальшого розвитку системи БПД, а також наголосила на тому, що система має далі розвиватися та удосконалюватися, аби стати ще кращою. Також у заході взяв участь Юрій Сверба, член експертної групи з доступу до правосуддя Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності Міністерства юстиції України.
На завершення заходу директор Координаційного центру з надання правової допомоги наголосив на важливості продовження злагодженої командної роботи фахівців системи заради реалізації цінностей, місії та бачення системи, що покликані забезпечити надання кращих правових послуг людям в Україні.