
6 – 8 грудня 2016 року за підтримки проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» відбулася робоча зустріч керівного складу системи безоплатної правової допомоги з обговорення питань середньострокового планування діяльності. Участь у заході взяли директори регіональних та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги і команда Координаційного центру з надання правової допомоги.
Директори регіональних та місцевих центрів проаналізували досягнення та виклики в роботі системи, в тому числі щодо забезпечення доступу до безоплатної вторинної правової допомоги, інтеграції первинної і вторинної правової допомоги на рівні територіальних громад, що стало можливим не лише завдяки налагодженню співпраці з іншими громадськими організаціями, надавачами послуг, але й завдяки створенню бюро правової допомоги. Учасники також обговорювали питання налагодження взаємодії місцевих та регіональних центрів, а також розвитку інституційної спроможності системи. Після представлення директором Координаційного центру Андрієм Вишневським бачення розвитку системи, її ключових пріоритетних напрямів роботи у 2017 році, учасники зустрічі продовжили роботу в групах аналізуючи необхідні зміни, можливості, ризики та першочергові кроки діяльності по пріоритетним напрямам.
Дві групи сфокусували свою увагу на питанні переорієнтації системи БПД з надання правової допомоги окремим фізичним особам на посилення правової спроможності та правових можливостей територіальних громад як за рахунок внутрішніх ресурсів системи, так і залучення зовнішніх партнерів і ресурсів. При цьому обговорювалися питання проведення правопросвітницьких заходів для громад та спільнот; врахування регіональних/місцевих програм надання БПД та інших проектів у регіональних планах надання БПД, розвитку мережі партнерів та незалежних провайдерів надання БПД; розширення доступу до БПД, зокрема, шляхом забезпечення роботи дистанційних пунктів доступу до БПД та виїздів мобільних консультаційних пунктів, а також забезпечення належної якості послуг, що надаються клієнтам системи.
Одним з пріоритетів, над яким працювали учасники, є створення ефективної системи управління правовими знаннями та розвиток людського потенціалу правничої спільноти та партнерських мереж БПД, що серед іншого включало питання створення та розвитку міжрегіональних ресурсно-комунікаційних платформ, довідково-інформаційної платформи правових консультацій «WikiLegalAid», розвитку спроможності для забезпечення функції представництва працівниками місцевих центрів. Одна з груп обговорювала питання розбудови комплексної інформаційно-аналітичної системи забезпечення надання БПД та впровадження інших новітніх інформаційних технологій, що дозволить автоматизувати, а відтак полегшити процеси збору даних та обміну інформацією, а також сприятиме розвитку інноваційним формам доступу до БПД. Інші групи аналізували питання децентралізації системи надання БПД у цивільних та адміністративних справах, потерпілим та свідкам у кримінальних провадженнях тощо, а також поступового переходу від моделі залучення адвокатів ex officio до моделі офісів громадського захисту у кримінальних провадженнях.
Кожна група представляла свої напрацювання на спільному засіданні у третій день заходу, де інші учасники мали можливість поставити запитання, прокоментувати, надати свої пропозиції. Учасники зустрічі відзначали, що необхідним є подальше об’єднання зусиль, в тому числі на регіональному рівні, з метою посилення впливу діяльності системи, з акцентом на активній роботі у громадах. Усі робочі групи підкреслили важливість вивчення потреб, і це включає як вивчення потреб людей, спільнот і громад у правовій інформації, так і вивчення потреб у навчанні та розвитку працівників системи, а також ретельний аналіз та розрахунок потреб з точки зору ресурсного забезпечення, що сприятиме обґрунтованості та цілеспрямованості дій. Наголошували також на важливості розвитку різних форм обміну досвідом та інформацією, в тому числі наставництва, а моніторинг та оцінювання діяльності може бути цінним механізмом, що сприяє навчанню та розвитку. Важливим є також визначення і усвідомлення важливості не лише очікуваних результатів діяльності системи в цілому та центрів зокрема, але і чітких показників результативності, в тому числі розуміння того, які дані і чому збираються, як аналізуються тощо.
Результати обговорень будуть враховані під час планування діяльності системи безоплатної правової допомоги на 2017 рік.
Це вже третя зустріч керівного складу системи безоплатної правової допомоги, яка підтримується проектом «Доступна та якісна правова допомога в Україні», що має на меті розвиток людського потенціалу системи БПД, сприяння стратегічному плануванню діяльності центрів, спроможності до моніторингу та аналізу роботи системи, а також комунікації з усіма зацікавленими сторонами.
Переглянути альбом: