
27 жовтня завершився другий цикл каскадних тренінгів з розвитку навичок роботи (soft skills) з вразливими групами клієнтів системи БПД. Починаючи з липня, за підтримки проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» та у партнерстві з Координаційним центром з надання правової допомоги було проведено 22 тренінги, в яких взяли участь 320 адвокатів та адвокаток, які надають безоплатну правову допомогу вразливим верствам населення в усіх регіонах України.
Дякуємо нашим чудовим тренерам та тренеркам, а саме – Володимир Бондар, Тамара Бугаєць, Людмила Гриценко, Артем Донець, Денис Лінчевський, Максим Магда, Павло Марамигін, Наталя Мелян, Андрій Миланич, Христина Кіт, Володимир Кондур, Наталія Радушинська Андрій Сітніков, Микола Стоянов, Євгена Шара та Роман Шпирка, за відданість темі роботи з вразливими групами клієнтів системи БПД, бажання ділитися своїми знаннями та досвідом, професійність та емпатію!
Розробка тренінгу, навчання тренерів (ТоТ) та проведення тренінгів у регіонах відбувалися за підтримки проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» та у партнерстві з Координаційний центр з надання правової допомоги. Тренінг «Розвиток навичок роботи з вразливими групами клієнтів БПД» є унікальним продуктом, який розроблений командою канадських та українських експертів, спрямований на розвиток практичних навичок роботи (soft skills) з вразливими клієнтами, зокрема, налагодження ефективної комунікації, емпатичного слухання, врахування бар’єрів для сприйняття тощо, а також врахування етичних та ціннісних засад роботи адвоката при взаємодії з клієнтом, що слугують підґрунтям для якісного надання правової допомоги та захисту прав людини. Тренінг акредитовано експертною радою з питань акредитації та сертифікації при Національній асоціації адвокатів України.
Нагадаємо, протягом травня-червня 2018 року, за підтримки проекту, понад 330 представників та представниць центрів та бюро правової допомоги також пройшли тренінг з розвитку навичок роботи з вразливими групами клієнтів системи БПД.
Загалом, тренінги для адвокатів, які надають БПД, охопили 321 учасників – половина з яких жінки. Опитування учасників, свідчить що тренінги були успішними та корисними. Зокрема, 47% адвокатів, з тих, які взяли участь в анкетуванні, зазначили, що тренінг перевищив їхні очікування, 43% – повністю задоволені тренінгом. Деякі учасники відверто зазначали про те, що «…раніше мало звертали уваги на м’які навички в роботі», «були налаштовані скептично, оскільки вважали, що soft skills – якісь віртуальні речі, які неможливо застосувати на практиці», і переконалися в іншому:
«Налагодження контакту з клієнтом для успішного вирішення поставлених завдань та якісному наданню правової допомоги – важлива складова повсякденної роботи адвоката. Саме цьому навчали на тренінгу»
«На мою думку, тренінг є продуманим і дуже важливим, відчувається, що на його підготовку затрачено багато зусиль. Маю велику надію, що це все спрацює та допоможе мені у спілкуванні з вразливими групами клієнтів, і не тільки. Планую надалі продовжувати працювати з наданим матеріалом.»
В анкетах учасники називали тренінг «оригінальним, повчальним та цікавим», зазначали, що було «інформативно, провокаційно», «актуально, професійно, компетентно, доступно», «потрібно в роботі, …все логічно і зрозуміло» «змістовний тренінг, багато прикладів, які зустрічаються при роботі з клієнтами».
90% опитаних адвокатів зазначили, що теми, які піднімалися на тренінгу, були актуальними. Адвокати також підкреслювати задоволення від роботи тренерів, їм сподобалося те, що «тренери, що з нами працювали – справжні професіонали своєї справи», вони були «щирі та з великим бажанням поділитися своїми знаннями».
«Два дні тренінгу пройшли на одному диханні. Цікаво, змістовно та доступно. Комфортна робота у групі завдяки неймовірним тренерам, які підтримували робочу і енергійну атмосферу у групі. Цікаві кейси, робота над якими розширила професійний світогляд»
«Не очікував, що тема тренінгу виявиться настільки актуальною в роботі адвоката. Проте, тренери настільки розкрили тему, що стало зрозумілим – навички налагодження комунікації це ключ до успіху в будь-які справі. Крім того, формат тренінгу був дуже комфортним, адже кожен мав можливість висловити свою думку, всі думки були важливими і вислухані.»
Учасникам сподобалася доступна подача матеріалу – «цікаві завдання», «вдало підібрані ситуативні завдання», «влучно підібране відео», «можливість відпрацювання навичок», «реальні кейси та гра в них», «багато наочності», можливість «оцінити ситуації з різних сторін», «обігравання ситуації в різних ролях» та «побачити себе зі сторони», «можливість побачити зі сторони взаємовідносини між клієнтом та адвокатом під час їх зустрічі», «можливість поставити себе на місце клієнта».
«Надзвичайно сподобався “живий” формат тренінгу»; «форма проведення тренінгу, поєднання теоретичного матеріалу з практичними завданнями, навчальними фільмами зробили тренінг цікавим та корисним».
«Найбільша користь була у практичних завданнях, оскільки зі сторони можна було подивитися на роботу та здійснити аналіз помилок».
«Ніколи не думала, що реально можна увійти в роль певного суб’єкта, відчути себе ним та навіть реагувати так, як би мав реагувати він. Виявляється, можна».
«Завдяки тому, що можна було зіграти клієнта на прийомі адвоката краще розумієш його почуття та його очікування від адвоката»;
Чимало учасників відзначали «позитивну» атмосферу тренінгу, характеризуючи її як «ділову», «дружню», «невимушену», «комфортну», «доброзичливу», «драйвову»; наголошували на задоволенні «живим спілкуванням», «відкритістю та конструктивністю колег» та свобода мислення та висловлювань кожного учасника, в тому числі деякі учасники відзначали «спроможність тренерів згуртувати аудиторію»
Майже усі опитані адвокати вважають, що тренінг був корисним для них (при чому, 53% вважають його дуже корисним, 44% – корисним і 2% скоріше корисним, ніж ні»); 88% адвокатів зазначили, що вони отримали нову інформацію.
Адвокати зазначали, що в результаті тренінгу отримали нову інформацію та знання, або ж учасники говорили про структурування інформації завдяки тренінгу, що отримали відповіді на свої запитання та професійні практичні поради для застосування у професійній діяльності, говорили про розвиток навичок, а також про «перегляд підходу до спілкування з клієнтами»; «у роботі ми не звертаємо увагу на деякі речі , про які нам нагадали на тренінгу».
«я дізнався про нюанси, на які ніколи не звертав уваги, та про існування яких навіть не здогадувався, деякі методи я застосовував, але робив це інтуїтивно, про інші навіть не знав»
«я зрозумів, що є методи в адвокатській діяльності, що значно спрощують та покращують її, яким нас (більшість адвокатів в Україні) ніхто ніколи не навчав».
97% опитаних адвокатів відзначили, що тренінг дозволив краще зрозуміти специфіку роботи з клієнтом; дозволив дізнатися про нові підходи, які можна використати у роботі із вразливими групами клієнтів (так вважають 80% учасників).
«Ми мали змогу переконатись, наскільки стереотипи заважають працювати».
Мета «тренінгу досягнута. Всі учасники, як мінімум задумались про правильність проведення інтерв’ювання кожним з них. Переконати досвідчених адвокатів в неправильності їх дій не просто важко, а майже не можливо…. але тренерам на цьому тренінгу це вдалося»
«Я зрозуміла як правильно управляти стресом і що в будь-якому випадку адвокату потрібно відновитися. Зрозуміла як розгледіти і використовувати в роботі емоційний стан клієнта, як не стати рятівником в трикутнику “агресор, жертва, рятівник”, як не втрапити у вир пральної машинки. Навчилася тонкощам проведення інтерв’ю з клієнтом. Розумію що таке синдром набутої безпорадності і можу встановити в якій стадії колеса насильства перебуває клієнт».
«Робота з вразливими групами клієнтів найбільш складана, як для знаходження адвокатом спільної мови з такою групою клієнтів, так і емоційне навантаження для самого адвоката, яка здебільшого виснажує останнього. А тренінг допоміг не лише визначитися з самою процедурою роботи, та аналізом найчастіших помилок адвоката, але й здобуто навички як керувати своїм емоційним станом»
95% адвокатів зазначають, що завдяки участі у тренінгу їм вдалося розвинути навички, необхідні для роботи з вразливими клієнтами та рекомендували би своїм колегам відвідати такий тренінг.